ΔΙΑΛΟΓΟΣ
Η λειτουργικότητα μιας κοινωνίας εξυπηρετείται από τη
συνειδητοποίηση κάθε μέλους της των υποχρεώσεών του και των
δικαιωμάτων του με προοπτική την επιδίωξη της εναρμόνισης του ατομικού
συμφέροντος με το κοινωνικό. Η διαλεκτική σχέση του με τους συνανθρώπους του
αποτελεί καθοριστικό παράγοντα κοινωνικής αρμονίας και ένας από τους
ομαλότερους τρόπους με τους οποίους αυτή συντελείται είναι ο διάλογος
ΕΝΝΟΙΑ ΔΙΑΛΟΓΟΥ:
α) Στόχος της αντίθεσης που εκφράζεται με το διάλογο είναι η
εξέταση της ορθότητας των πραγμάτων, η διαμόρφωση μιας άποψης που θα στηρίζεται
στη σύζευξη των αντιπαρατιθέμενων γνωμών, η αναζήτηση της αλήθειας («την
αλήθεια που την έδειξαν οι θεοί απ’ την αρχή στον άνθρωπο, αλλά με το πέρασμα
του χρόνου να την αναζητούν και να τη βρίσκουν όρισαν») – (Ξενοφάνης).
β) Επιβάλλεται πάντα η ύπαρξη κανόνων και προϋποθέσεων, που
πρέπει να ακολουθούν οι διαλεγόμενοι, ώστε να αποφεύγεται ο κίνδυνος του
μονολόγου ή της λογομαχίας.
ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΟΙΚΟΔΟΜΗΤΙΚΟ ΔΙΑΛΟΓΟ:
1. Η σαφής γνώση του αντικειμένου της συζήτησης,
αλλά και η ευρύτερη πνευματική καλλιέργεια εξασφαλίζουν την αλληλουχία των
απόψεων και τη δυνατότητα πειθούς.
2. Η ετοιμότητα και η ευστροφία είναι
χαρακτηριστικά που δυναμώνουν πάντα τη θέση του ομιλητή και του επιτρέπουν να
προβάλλει εύστοχη επιχειρηματολογία.
3. Αναγκαίος όρος για μια γόνιμη συζήτηση είναι
η ελευθερία της έκφρασης. Είναι επιβαλλόμενο οι διαλεγόμενοι να
αντιμετωπίζονται ισότιμα και να εκφράζουν αδέσμευτα όσα πρεσβεύουν.
4. Απαιτείται ωριμότητα από την πλευρά του
ατόμου, ώστε να γίνονται αποδεκτά τα λάθη του και μην εκλαμβάνεται η ορθότητα
της άλλης όψης ως αμφισβήτηση της αξιοπρέπειάς του.
5. Από τα δύο παραπάνω στοιχεία συνεπάγεται ότι
η κατάρριψη του εγωισμού είναι απαραίτητη προϋπόθεση, που εξασφαλίζει την
αυτοσυγκράτηση και δε μετατρέπει το διάλογο σε προσωπική αναμέτρηση.
6. Στόχος του διαλόγου είναι η αναζήτηση της
αλήθειας και όχι η εξυπηρέτηση επιμέρους σκοπιμοτήτων ή η επίδειξη των
ικανοτήτων του ατόμου.
7. Οι αποφάσεις του διαλόγου πρέπει να
μετουσιώνονται σε πράξη, διαφορετικά επιτυγχάνεται μόνο η θεωρητική ικανοποίηση
των ανησυχιών.
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΔΙΑΛΟΓΟΥ: Α. ΣΤΟ
ΑΤΟΜΟ:1. Ο διάλογος βοηθά το άτομο να εμπεδώσει τις γνώσεις που έχει
ήδη αποκτήσει, ενώ παράλληλα συντελεί στη διεύρυνση των γνωστικών του οριζόντων.
Εκτός απ’ αυτό συμβάλλει στον απεγκλωβισμό από λανθασμένες αντιλήψεις ή
αυθαίρετα συμπεράσματα.
2. Ταυτόχρονα επιτρέπει την καλλιέργεια της
κριτικής ικανότητας, αφού το άτομο είναι υποχρεωμένο να αναπτύξει τις
οποιεσδήποτε απόψεις του στηριζόμενος σε λογικά επιχειρήματα ή να προβάλλει
αντίθετες απόψεις, βοηθάει το άτομο στο να αντιμετωπίζει πολύπλευρα την
πραγματικότητα και να αποκτήσει μια διευρυμένη και σφαιρική αντίληψη γύρω από
τα πράγματα και τα φαινόμενα. Το άτομο γίνεται αντικειμενικό.
3. Το άτομο μαθαίνει να ελέγχει τα συναισθήματά
του, να κυριαρχεί σ’ αυτά με την ορθή σκέψη και τη δύναμη του λόγου. Άλλοτε
πάλι, εκφράζει συναισθήματα, εξωτερικεύεται, αποβάλλει την εσωστρέφεια,
υποτάσσει τον εγωισμό του.
4. Καλλιεργούνται τα ηθικά στοιχεία της
προσωπικότητας. Τονίζεται ο σεβασμός, εκδηλώνεται η φιλία, η
άμιλλα, γίνεται αντιληπτή η αξία της ομαδικότητας και η ανάγκη της συνεργασίας.
5. Ο διάλογος αποτελεί ερέθισμα για αυτοκριτική,
όταν το άτομο ανακαλύπτει μέσα απ’ αυτόν τις αδυναμίες του χαρακτήρα του και
την ένδεια του πνεύματός του.
6. Συμπερασματικά, γίνεται κατανοητό ότι ο
διάλογος καλλιεργεί και αναπτύσσει την προσωπικότητα του ατόμου, συμβάλλοντας
θετικά προς την κατεύθυνση της ηθικοπνευματικής του ολοκλήρωσης.
Β. ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ:
1. Οι αποφάσεις που απορρέουν από το διάλογο –
αποφάσεις κοινής αποδοχής και λογικά επεξεργασμένες – χαρακτηρίζονται από την
ορθότητα και προάγουν την ασφαλέστερη αντιμετώπιση των προβλημάτων.
2. Η αντίθεση – ουσιαστικό στοιχείο του διαλόγου
– αμφισβητεί κάθε κατεστημένη τάξη πραγμάτων, καταρρίπτει οτιδήποτε προβάλλει
ως απόλυτο, με αποτέλεσμα τη δυναμική και δημιουργική εξέλιξη της κοινωνίας.
3. Ο διάλογος θεμελιώνει τη δημοκρατία, αφού
επιλύει ομαλά τις αντιθέσεις και επιτρέπει τον κριτικό έλεγχο των αποφάσεων που
λαμβάνονται στον πολιτικό χώρο.
4. Τίθενται σωστά πρότυπα κοινωνικής συμβίωσης,
παραμερίζονται οι αψιμαχίες, η βία και οι αντιδικίες που καλλιεργούνται από το
φανατισμό.
5. Συναφές με το παραπάνω είναι και το εξής: η
αμοιβαία υποχώρηση των αντιπαρατιθέμενων που προϋποθέτει ο διάλογος εξασφαλίζει
την ειρηνική διευθέτηση των διαφορών και σε παγκόσμιο επίπεδο.
6. Ο διάλογος δίνει εναύσματα για ουσιαστική
επικοινωνία μεταξύ των ατόμων, πράγμα ιδιαίτερα σημαντικό σήμερα που οι
συγκρούσεις και ο ανταγωνισμός κλονίζουν τις ανθρώπινες σχέσεις και
αποξενώνουν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου