«...Πλαστήκαμε για να
μην είμαστε μονάχοι. Για τούτο η καρδιά μας ασταμάτητα διψά για τους άλλους.
Χωρίς το διάλογο των υπάρξεων μας η ζωή φαίνεται αδειανή, ερημωμένη,
αδικαιολόγητη. Ζούμε και πλησιάζουμε τους άλλους χρησιμοποιώντας αυτό το
μέγιστο δώρημα που αποθέωσαν οι αρχαίοι Έλληνες: το διάλογο. Αν δεν είχαμε
φωνή, αν δεν ξέραμε να μιλάμε, και μάλιστα την ίδια γλώσσα, αν δε
χρησιμοποιούσαμε τις λέξεις με την ίδια έννοια, τότε δε θα μπορούσαμε τελικά να
κερδίσουμε τους άλλους και να αναπτύξουμε δεσμούς φιλίας και αγάπης.
Ο άλλος λοιπόν μας είναι απαραίτητος, γιατί ολοκληρώνει τον εαυτό μας, ολοκληρώνει το βίο μας και κάνει να βλαστήσει στον κόσμο μας ο διάλογος. Ο διάλογος δεν είναι μονάχα ανταλλαγή σκέψεων. Είναι κι ανταλλαγή καρδιών. Αυτό είναι το μεγάλο μυστικό της ανθρώπινης ζωής.
Μας χρειάζεται ο
άλλος προκειμένου να αναπτυχθεί στη ζωής μας ο διάλογος. Αλλά μας χρειάζεται
ελεύθερος, αδέσμευτος, άνθρωπος αυτεξούσιος και ακέραιος, που θα έρθει να
συναντήσει εμάς, αν είμασε αληθινά αυτεξούσιοι και ακέραιοι στην ανθρωπιά μας.
Διάλογος ανάμεσα σε σκλάβους δεν είναι δυνατό να αναπτυχθεί, παρά μονάχα για να
θρέψει τον καημό της ελευθερίας.
Ο διάλογος ο αληθινός είναι έργο της ελευθερίας, έργο γενναίο, ειλικρινέστατο και μέσα από αυτό το θαυμαστό ηθικό κλίμα ξεπήδησε στον ευλογημένο αυτόν τόπο που ζούμε ένα παράδοξο, σπανιότατο γλωσσικό φαινόμενο: ο δυϊκός αριθμός έχει και βαθιά ηθική αξία: φανερώνει το ελεύθερο κι αρμονικό συνταίρασμα δύο ανθρωπίνων υπάρξεων, τη λαχτάρα τους να αλληλογνωριστούν, να αλληλοφωτιστούν να γεμίσουν τη μοναξιά τους, να ευρύνουν την καρδιά και τη ζωή τους ολόκληρη, να δημιουργήσουν πολιτισμό. Ο πολιτισμός αρχίζει από τη βεβαίωση του Eγώ και του Συ, από τη συνειδητοποίηση ότι υπάρχουμε εμείς, αλλά υπάρχει και ο άλλος, ο πλαϊνός μας. Χωρίς αυτόν τον άλλο, και η ζωή μας και η πλάση ολόκληρη θα ήταν μια τρομερή ερημιά.
Εκείνοι που παίρνουν την ευθύνη – ευθύνη βαριά και κρίσιμη να εξωτερικεύσουν γράφοντας τους στοχασμούς και τα συναισθήματα τους, ξέρουν πολύ καλά τι μεγάλη σημασία έχει για την ανθρώπινη ζωή, και την προσωπική και την κοινωνική ο διάλογος. Ξέρουν ακόμη καλύτερα πως αυτός ο διάλογος, ως κατάκτηση του ελεύθερου κι επομένως πολιτισμένου ανθρώπου, βρίσκεται σήμερα σε κίνδυνο. Γιατί αυτός ο ίδιος ο πολιτισμός βρίσκεται σήμερα σε μεγάλη κρίση. Ίσως αυτό να μας φαίνεται παράδοξο. Ζούμε σ’ έναν κόσμο όπου η τεχνική με τα επιτεύγματα της θριαμβεύει, όπου η καθημερινή ζωή, τουλάχιστο στις εξωτερικές της συνθήκες, γίνεται όλο και πιο εύκολη, σ’ έναν κόσμο που προοδεύει με μεγάλες δρασκελιές, που πάει να κατακτήσει το Διάστημα.
Αλλά ο πολιτισμός είναι μια ζωντανή πραγματικότητα του εσωτερικού ανθρώπου, της ψυχής του, είναι ακόμη μια κατάσταση δυναμική της καρδιάς του, ένας γενικός ηθικός τόνος στο βίο του ολοκληρο. Είναι γέννημα διαλόγου. Κ. Ε. Τσιρόπουλος
1.«(Ο πολιτισμός) είναι γέννημα διαλόγου» Να αναπτύξετε σε
μια παράγραφο (περίπου 80 λέξεων) την άποψη που διατυπώνει ο συγγραφέας στην
παραπάνω περίοδο.Να αναπτυχθεί με τη μέθοδο της αιτιολόγησης. [Μονάδες 10]
2. Να γράψετε τους πλαγιότιτλους των παραγράφων του κειμένου
(Μονάδες 5)
3. Να σχηματίσετε μια φράση με καθεμιά απο τις παρακάτω
λέξεις του κειμένου, στην οποία θα καταφαίνεται η σημασία της και να αποδώσετε
το νόημά τους με τη χρήση μιας συνώνυμης λέξης: αδικαιολόγητη, αυτεξούσιος,
συνειδητοποίηση [Μονάδες 5]
4. Να δώσετε για την
καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου μια συνώνυμη: αναπτυχθεί,
παράδοξο, στοχασμούς, φανερώνει, προσωπικός
5.Ο διάλογος φανερώνει το ελεύθερο κι αρμονικό συνταίρασμα
δύο ανθρωπίνων υπάρξεων, τη λαχτάρα τους να αλληλογνωριστούν, να αλληλοφωτιστούν
Να μετατραπεί η ενεργητική
σύνταξη σε παθητική.
6.Πως
εξασφαλίζεται η συνοχή
των παραγράφων του
κειμένου;
7.Να γράψετε
μια συνυποδηλωτική πρόταση
με τις παρακάτω
λέξεις: σκλάβους . κλίμα
8.Επιτεύγματα, παράδοξο, αυτεξούσιο, δημιουργήσουν, υπάρξεων,
καθημερινή: Nα
χωρίσετε τις λέξεις
στα συνθετικά τους
και με το
β συνθετικό να δημιουργήσετε μια
νεα λέξη (ουσιαστικό η΄
επίθετο).
9. Να βρείτε τη
δομή και τον
τρόπο ανάπτυξης της
τέταρτης παραγράφου.
10.Να δώσετε ένα τίτλο δηλωτικό και ένα συνυποδηλωτικό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου