Δευτέρα 15 Φεβρουαρίου 2016

ΑΝΑΛΦΑΒΗΤΙΣΜΟΣ ΕΚΘΕΣΗ Α ΛΥΚΕΙΟΥ

Ορισμός : Αναλφάβητος θεωρείται, γενικά, όποιος δεν μπορεί να διαβάσει και να γράψει.

Μορφές αναλφαβητισμού
Οργανικός αναλφαβητισμός : όσοι δεν διδάχτηκαν ποτέ γραφή και ανάγνωση, άρα δεν φοίτησαν ποτέ στο σχολείο.

Λειτουργικός αναλφαβητισμός : όσοι διδάχτηκαν γραφή και ανάγνωση, αλλά στη συνέχεια δεν καλλιέργησαν αυτές τις γνώσεις, με αποτέλεσμα να ατονήσουν και να ξεχαστούν.

Τεχνολογικός / Ψηφιακός αναλφαβητισμός : όσοι δεν γνωρίζουν να χρησιμοποιούν τις νέες τεχνολογίες, να χειρίζονται τον ηλεκτρονικό υπολογιστή, το διαδίκτυο, το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο κ.α.

Αίτια αναλφαβητισμού

Μέσα στην κοινωνία :

  • Οι μακρόχρονοι πόλεμοι του παρελθόντος προκάλεσαν τον πνευματικό μαρασμό και άφησαν πλήθος αναλφάβητων σε όλο τον κόσμο.
  • Απομακρυσμένες δυσπρόσιτες περιοχές, όπου τα παιδιά δεν έχουν εύκολη πρόσβαση στις εκπαιδευτικές μονάδες.
  • Φτωχές, υποβαθμισμένες αστικές περιοχές, όπου η εκπαίδευση έχει δευτερεύοντα ρόλο και τα παιδιά εργάζονται από μικρή ηλικία για να εξασφαλίσουν τα «προς το ζην».
  • Μαθητές που προέρχονται από κοινωνικές ομάδες με ιδιαίτερα προβλήματα, όπως πρόσφυγες ή οικονομικοί μετανάστες δεν μπορούν να προσαρμοστούν στις απαιτήσεις του σχολείου και εγκαταλείπουν την προσπάθεια.
Μέσα στην οικογένεια :
  • Φτώχεια, ανέχεια, κακές συνθήκες διαβίωσης της οικογένειας.
  • Προκαταλήψεις των γονιών που στερούν από τα παιδιά τους τη μόρφωση.
  • Αδιαφορία, έλλειψη επικοινωνίας εκ μέρους των γονιών, σε κάποιες περιπτώσεις κρούσματα ενδοοικογενειακής βίας και κακοποίησης, έλλειψη ενδιαφέροντος για τη σχολική επίδοση των παιδιών.
Μέσα στο σχολείο :
  • Τμήματα με υπερβολικά μεγάλο αριθμό μαθητών δυσχεραίνουν την μαθητική διαδικασία.
  • Ανεπαρκώς μορφωμένο και επιμορφωμένο εκπαιδευτικό προσωπικό, ακατάλληλο να εμφυσήσει στους μαθητές την αγάπη για τη μάθηση.
  • Αδυναμία του εκπαιδευτικού συστήματος να παρέχει ουσιαστικά κατάλληλη μόρφωση στους μαθητές, έλλειψη υλικοτεχνικής υποδομής, απουσία σύγχρονων μεθόδων διδασκαλίας που κερδίζουν το ενδιαφέρον των μαθητών.
  • Χαμηλό νοητικό επίπεδο μαθητών και εγκεφαλικές διαταραχές χρήζουν ειδικής αγωγής και δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν μέσα στο συμβατικό σχολείο.
Συνέπειες αναλφαβητισμού

Σε ατομικό επίπεδο :
  • Αποκλεισμός από θέσεις εργασίας με αυξημένα προσόντα, αδυναμία εύρεσης εργασίας, υποαπασχόληση, ανεργία.
  • Περιθωριοποίηση, κοινωνικός αποκλεισμός, καθώς γίνεται θύμα ρατσιστικής συμπεριφοράς.
  • Αδυναμία επίλυσης πρακτικών προβλημάτων που ζητούν στοιχειώδεις γνώσεις (π.χ. γραφειοκρατικές υποχρεώσεις ), ανικανότητα να υπερασπιστεί τα δικαιώματά του. Γίνεται εύκολα θύμα εκμετάλλευσης από επιτήδειους ανθρώπους.
  • Αποχή από τα πνευματικά και πολιτιστικά δρώμενα. 
  • Εμποδίζεται η συνειδητή πολιτικοποίηση, καθώς οι αναλφάβητοι αδυνατούν να ασκήσουν ουσιαστικά τα πολιτικά τους καθήκοντα, αφού δεν μπορούν να έχουν πλήρη και έγκυρη ενημέρωση.
  • Ψυχικές διαταραχές, συμπλέγματα μειονεξίας και κατωτερότητας, έλλειψη κοινωνικότητας.
  • Εύκολο θύμα προκαταλήψεων και δεισιδαιμονιών, ζει σε μόνιμη ανασφάλεια και αβεβαιότητα.
Σε κοινωνικό επίπεδο :
  • Εμπόδιο για την οικονομική και πολιτιστική ανάπτυξη μιας χώρας.
  • Κίνδυνος οικονομικών και πολιτικών εξαρτήσεων από προηγμένες χώρες.
  • Εμφάνιση ρατσισμού, αναβίωση στερεοτύπων, προλήψεων και δεισιδαιμονιών.
  • Διευρύνεται η κοινωνικό ανισότητα, πληθαίνουν οι διακρίσεις.
  • Εμφάνιση λαϊκισμού και δημαγωγίας, φανατισμός, χειραγώγηση, παραπληροφόρηση κοινής γνώμης.
  • Πλήττεται το δημοκρατικό πολίτευμα, καθώς επικρατεί η ανισότητα, ο ρατσισμός και η αποχή από την παιδεία.
Τρόποι αντιμετώπισης του αναλφαβητισμού
  • Υποχρεωτική εννιάχρονη εκπαίδευση για κάθε πολίτη της χώρας.
  • Οικονομική στήριξη φτωχών οικογενειών, ώστε τα παιδιά να αποκτούν τη βασική εκπαίδευση.
  • Ιδιαίτερη μέριμνα για τις δυσπρόσιτες περιοχές, ώστε τα παιδιά να μετακινούνται στο σχολείο με οχήματα του δήμου ή της κοινότητας όπου ζουν.
  • Σχολεία ειδικής αγωγής για άτομα με ειδικές ανάγκες, παρουσία ειδικά εκπαιδευμένου διδακτικού προσωπικού.
  • Ενισχυτική διδασκαλία για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες.
  • Φροντίδα για τα παιδιά μεταναστών ή ιδιαίτερων κοινωνικών ομάδων που έχουν διαφορετική παράδοση και πολιτισμό, ώστε να φοιτούν σε ειδικά σχολεία που να σέβονται την ιδιαιτερότητα της κουλτούρας τους.
  • Επιμορφωτικά προγράμματα για ενήλικους αναλφάβητους ( προγράμματα «δεύτερης ευκαιρίας» ) και ενημερωτικά σεμινάρια ή ημερίδες που θα ευαισθητοποιήσουν το κοινό για τις συνέπειες του αναλφαβητισμού τόσο στο άτομο όσο και στην κοινωνία

 ΠΗΓΗ  GOOGLE

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου