η αξία του γέλιου
√ προκαλεί χαρά, ψυχική ευφορία
• κάνει το άτομο να βλέπει με αισιοδοξία τη ζωή και βοηθά
στην πιο εύκολη και σθεναρή αντιμετώπιση των δυσκολιών, Αντιμετωπίζει με
μεγαλύτερο ρεαλισμό τις δύσκολες στιγμές, καθώς αντιλαμβάνεται τη φαιδρή/αστεία
πλευρά της ζωής. Δίνει δύναμη και διαμορφώνει καλύτερη διάθεση για τη συνέχιση
της ζωής
• συμβάλλει στην ηρεμία και χαλάρωση του ατόμου και μειώνει
την κόπωση και την έν- ταση της καθημερινότητα. Είναι ένα μέσο φυγής •
ευαισθητοποιεί τον άνθρωπο και • καλλιεργεί και εμπλουτίζει το συναισθηματικό
κόσμο του ανθρώπου, ευαισθητοποι- ώντας τον απέναντι σε κοινωνικοπολιτικά
ζητήματα
. √ αναβαθμίζει το πνεύμα και την αισθητική καλλιέργεια,
καθώς ευνοεί τον προβληματι- σμό, τη μάθηση και προβάλλει το ωραίο.
• οδηγεί το άτομο με τον αυτοσαρκασμό και την αυτοκριτική
στην αυτοβελτίωση και στην προσπάθεια να αλλάξει στο μικρόκοσμό του τα κακώς
κείμενα
• για να αποδεχτεί κάποιος τη σάτιρα, ιδίως όταν αφορά τον
εαυτό του, πρέπει να διαθέτει εξυπνάδα, ενημέρωση (για την κατανόηση του
αστείου), μεγαλοσύνη και αυτογνωσία.
• του επιτρέπει να αντιλαμβάνεται διαφορετικές πλευρές της
ζωής, ώστε να αντιμε- τωπίζει τις δύσκολες καταστάσεις με ρεαλισμό και χωρίς
υπερβολές. √ φέρνει πιο κοντά τους ανθρώπους, γιατί αγγίζει θέματα ευχάριστα,
που τους ενώνουν, και όχι δυσάρεστα που τους χωπου τους χωρίζουν
• διαμορφώνει τις
κοινωνικές του σχέσεις, καθώς ένας ευχάριστος άνθρωπος είναι πε- ρισσότερο
αποδεκτός από ένα σκυθρωπό και απλησίαστο • ενσωματώνεται ευκολότερα με τους
υπόλοιπους, αφού το γέλιο αναφέρεται σε στοι- χεία που ενώνουν και δεν χωρίζουν
τους ανθρώπους.
• κάνει το άτομο με
την ειρωνεία/διακωμώδηση να επιθυμεί να αλλάξει στο μικρόκοσμό γέλιο και κωμικό
στοιχείο του τα κακώς κείμενα • ψυχαγωγεί και διακωμωδεί καθετί συντηρητικό και
παρωχημένο, προωθώντας συγ- χρόνως νέες ιδεολογίες.
Σήμερα όμως βλέπουμε ότι το γέλιο χάνεται από
τη ζωή μας λόγω:
• του γρήγορου ρυθμού
της ζωής και του άγχους που αυτή επιβάλλει
της αποξένωσης και
των επιφανειακών σχέσεων με έλλειψη επικοινωνίας • των έντονων
ψυχοσυναισθηματικών προβλήματων
• του ελάχιστους ελεύθερου χρόνου και της κακής του
αξιοποίησης
• της σοβαροφάνειας
και της έλλειψης πνευματικής καλλιέργειας
• δημιουργεί ευχάριστη ατμόσφαιρα και θετική διάθεση στο
μαθητή
Γέλιο και σχολείο
• απομακρύνει το
άγχος του ελέγχου • καθιστά το μάθημα ελκυστικό √ ενισχύει τη μεταδοτικότητα
του δασκάλου
• καταργεί την
απόσταση από το μαθητή
• ο δάσκαλος παύει να
είναι αυθεντία • αναγάγει το διάλογο σε κυρίαρχο μέσο της διδασκαλίαςδημιουργεί
φιλικό κλίμα
• επηρεάζει θετικά
τις σχέσεις των συμμαθητών μειώνει τον ανταγωνισμό • ενισχύει τη
συνεργατικότητα • απελευθερώνει την κοινωνικότητα των μαθητών √ επιδρά θετικά
στην παιδαγωγική πτυχή του σχολείου • το σχολείο γίνεται
αντικομφορμοστικό/μαζοποιητικό και μαθητοκεντρικό • το σχολείο μετατρέπεται σε
ένα αντιαυταρχικό και αισιόδοξο κι ευχάριστο περιβάλλον • καλλιεργούνται
δημιουργικές ικανότητες και οικειότητα • γίνεται μαθητοκεντρικό μειώνοντας την
διδασκαλικά αυθεντία (δασκαλοκεντρικό- τητα)
Για ποιους λόγους δεν
καλλιεργείται το γέλιο σήμερα στο σχολείο : √ δεν υπάρχει ικανός αριθμός
χιουμοριστικών, σατιρικών και γενικά εύθυμων κειμένων. √ το σχολικό πρόγραμμα
"κυνήγι της ύλης" δεν επιτρέπουν την πολυτέλεια του χρόνου για
αστεϊσμούς √ το σχολείο είναι εξετασιοκεντρικό θέτοντας σε δεύτερη μοίρα την
ανάπτυξη της μα- θητικής προσωπικότητας √ οι μαθητές αναζητούν κάθε ευκαιρία
για να χάσουν μάθημα και συχνά μέσα από το σαρκασμό γίνονται κακοί απέναντι σε
συμμαθητές κι έτσι αποθαρρύνονται οι εκπαιδευτικοί από τη χρήση του √ δεν
μπορεί να είναι αυτοσκοπός το αστείο και συχνά συγχέεται με τη γελοιοποίηση √
χάνεται εύκολα το μέτρο από τους μαθητές και αποσπάται η προσοχή τους από τη
δι- δακτέα ύλη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου