Κυριακή 14 Φεβρουαρίου 2016

ΕΚΘΕΣΗ Γ ΛΥΚΕΙΟΥ ΑΣΚΗΣΕΙΣ Γ1 ΤΡΙΤΟ ΛΥΚΕΙΟ

  1. Να διακρίνετε τον τρόπο ανάπτυξης στις παρακάτω παραγράφους : 
α.Η καλύτερη μελέτη του επιστητού σε όλο το φάσμα του επέβαλε να χωριστεί η επιστήμη σε κλάδους και να ειδικεύονται οι επιστήμονες σε κάποιον από αυτούς. Συμβατικά, λοιπόν, τις επιστήμες τις διακρίνουμε σε φυσικές και ανθρωπιστικές ή κοινωνικές. Οι μεν ερευνούν τη φύση και τη νομοτέλεια που τη διέπει, οι δε τον άνθρωπο και την κοινωνία. Κλάδοι των φυσικών επιστημών είναι η φυσική, η χημεία, η βιολογία, η αστρονομία, η γεωλογία κ.α. Κλάδοι των ανθρωπιστικών ή κοινωνικών επιστημών είναι η νομική, η ιστορία, η κοινωνιολογία, η οικονομία, η γλωσσολογία, η ψυχολογία κ.α. Αλλά και αυτοί οι κλάδοι χωρίζονται σε άλλους επιμέρους τομείς και θα χωρίζονται συνεχώς όσο η επιστήμη θα προοδεύει και η επιστημονική έρευνα θα γίνεται πιο λεπτομερής.

β.Πολύ σοβαρό είναι και το πρόβλημα του σωστού προσανατολισμού των νέων. Το πρόβλημα αυτό, αν και υπήρχε για τους νέους όλων των εποχών, στις μέρες μας εμφανίζεται οξύτερο. Αυτό οφείλεται από τη μια στις γρήγορες εξελίξεις που άλλαξαν ριζικά τις συνθήκες της ζωής, και από την άλλη στην ανεπάρκεια πολλών παραδοσιακών αξιών και προτύπων ζωής να ανταποκριθούν στις ανάγκες και τις απαιτήσεις του σύγχρονου ανθρώπου, ο οποίος τις αμφισβητεί και τις απορρίπτει. Αποτέλεσμα είναι να λείπουν από τη ζωή των νέων σταθερές αξίες, στόχοι και ιδανικά που θα τους κατευθύνουν.


2.Να γράψετε τα συνθετικά των παρακάτω λέξεων. Στη  συνέχεια με το β’ συνθετικό της καθεμίας, να γράψετε άλλη μια σύνθετη λέξη, στην οποία  τώρα να έχει θέση πρώτου συνθετικού: κατευθύνω, συμφέρον, δημοσιογραφικός, διαφήμιση, εφημερίδα.

3.Να γράψετε ένα συνώνυμο και ένα αντώνυμο για καθεμία από τις παρακάτω λέξεις: ορθολογικότερα, επιθυμητή, εφικτή, απλοϊκά, επιδεινώνει.


4.Να σχηματίσετε μια φράση με καθεμία από τις παρακάτω λέξεις, στην οποία θα καταφαίνεται η σημασία της: επίδοση, πιθανότητα, θεσμός.


5.Να αντικαταστήσετε τις παρακάτω λέξεις με άλλες ισοδύναμες: αναβιώθηκαν, αλλαγές, επικεντρώσω, ατέρμονης, παραμελεί.

6.Ποιον τρόπο/ ποιους τρόπους πειθούς χρησιμοποιεί ο συγγραφέας στις παρακάτω παραγράφους;
1. Οι νευροεπιστήμονες και οι ψυχολόγοι έχουν αναπτύξει τις απόψεις τους στα πέντε χρόνια λειτουργίας του Facebook: οι νέοι γίνονται εγωκεντρικοί. Μειώνεται αισθητά ο χρόνος συγκέντρωσης σε ένα αντικείμενο, σε μια μόνο εργασία. Υποτιμούν την πραγματικότητα. Η αυτοεκτίμηση εξαρτάται από το πληκτρολόγιο, από τη βαθμολογία στο ηλεκτρονικό προφίλ τους. Κρύβονται πίσω από ψεύτικες επινοημένες ταυτότητες κ.ο.κ. Από την άλλη ο εγκέφαλος ευεργετείται από διαρκώς νέα ερεθίσματα και πληροφορίες που προσφέρει το διαδίκτυο. Άνθρωποι με προβλήματα συμπεριφοράς, φοβισμένοι, δειλοί ή αγοραφοβικοί, εντάσσονται σε διάφορες ομάδες και αισθάνονται πιο αποδεκτοί. Άνθρωποι χωρίς κοινωνικές δεξιότητες μπορούν να νιώσουν ορατοί στο δημόσιο χώρο. Η εικονική πραγματικότητα μπορεί να αποτελέσει προέκταση ή συμπλήρωμα της φυσικής πραγματικότητας κ.ο.κ.
Μ. Κατσουνάκη, εφημ. «Η Καθημερινή»
2. Η δωρεά οργάνων πραγματοποιείται μόνο από εγκεφαλικά νεκρούς ανθρώπους που πεθαίνουν ενώ νοσηλεύονται διασωληνωμένοι σε Μονάδες Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ). Ο εγκεφαλικός θάνατος είναι μια μη αναστρέψιμη κατάσταση, που ισοδυναμεί με τον θάνατο και δεν έχει καμιά σχέση με τις χρόνιες φυτικές καταστάσεις (καταστάσεις «φυτό»). Αφορά την καταστροφή του εγκεφαλικού στελέχους όπου εδράζουν ανώτερες ψυχικές και γνωσιακές λειτουργίες, όπως η μνήμη, η σκέψη, η αντίληψη, καθώς και ζωτικές λειτουργίες, όπως η αναπνοή και η αρτηριακή πίεση. Για το λόγο αυτό είναι παγκοσμίως αποδεκτό ότι η ανεπανόρθωτη βλάβη του εγκεφαλικού στελέχους είναι ικανή και αναγκαία προϋπόθεση για να θεωρηθεί όλος ο εγκέφαλος νεκρός.
Εθνικός Οργανισμός Μεταμοσχεύσεων, εφημ. «Ελευθεροτυπία»
3«Καθώς δε θέλω να είμαι δούλος, έτσι δε θέλω και να είμαι αφέντης. Και αυτό είναι η δημοκρατία», είχε πει ο Αβραάμ Λίνκολν. Ας τον μεταφέρουμε εδώ το σοφό αυτό λόγο, μεταπλασμένον έτσι: «Καθώς δε θέλω να με αδικήσουν και να μου πάρουν τη θέση που ανήκει στην αξία μου, έτσι δε θέλω να πάρω μια θέση που ανήκει στην αξία ενός άλλου. Κι αυτό, με μια λέξη, είναι ο πολιτισμός». Μακάρι να ήταν πάντα έτσι…
Μιχ. Δ. Στασινόπουλος

7)αΠώς δικαιολογείται η χρήση του γ΄ πληθυντικού προσώπου.β)Να προσδιορίσετε το ύφος του κειμένου βασιζόμενοι στα αντίστοιχα σημεία του κειμένου.
γ) Ποιός είναι ο σκοπός συγγραφής του κειμένου.
Όλοι έχουμε ανάγκη από χαλάρωση, μακριά από το άγχος της καθημε-ρινότητας. Είναι σε όλους γνωστό ότι το γέλιο και το χιούμορ βελτιώνουν τις σωματικές, νοητικές και πνευματικές λειτουργίες μας.Πολύ περισσότερο από όλους, τη χαλάρωση, την ευχαρίστηση, το γέλιο τα έχει ανάγκη το άτομο, γιατί έτσι η συναισθηματική του φόρτιση - η οποία προέρχεται από τη δυσάρεστη κατάσταση που βιώνει, δηλ. την απώλεια της υγείας του - μετριάζεται και η ελπίδα και η ανακούφιση συντροφεύουν την ψυχή του.Θα λέγαμε ότι με την ψυχαγωγία ή καλύτερα με την απασχόληση σε κάποια ευχάριστη δραστηριότητα, το άτομο εκτονώνεται, χαλαρώνει, αποκτά μεγαλύτερη αυτοεκτίμηση και ευεξία, ενώ γενικότερα αναπτύσσει μια θετική στάση, που βοηθάει στην αντιμετώπιση των προβλημάτων του και διευκολύνει την επικοινωνία μεταξύ αυτού και των συνανθρώπων του.

δ) Πώς δικαιολογείται το ασύνδετο σχήμα της περιόδου: «οι γνώριμες προεξοχές της στεριάς αλλάζουνε σχήμα, σου αποκαλύπτονται ανυποψίαστοι όρμοι και κάβοι, μακρινές ράχες άλλων νησιών, ένας καινούργιος, πιο πλατύς και πιο πλούσιος στην ποικιλομορφία τουκόσμου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου